Stały wzrost liczby ludności w miastach wymusza zarówno ich wzrost, jak i wielkość i skomplikowanie samych budynków. W rezultacie sektor budowalny zmaga się z wysoką presją, aby sprostać tym wymaganiom, na które wpływa sama pandemia. Wykonawcy chcą wprowadzać rozwiązania podnoszące produktywność, które pozwolą wyprzedać konkurencję.
„Niska produktywność od dawna hamuje wzrost sektora budowlanego,” zaznacza Timo Vlasov, kierownik ds. oferty z KONE Major Projects, wskazując jeszcze na czas chwilę przed pandemią.
Według badań przeprowadzonych przez McKinsey, mimo że 13% światowego PKB to sektor budowlany, produktywność w ciągu ostatnich 20 lat wzrosła zaledwie o 1%.
„To duży problem. Można powiedzieć, że KONE JumpLift został stworzony do tego, aby go rozwiązać”.

Ograniczenia wydolności i kosztowne przestoje
Podczas wznoszenia wysokich budynków produktywność zależy w dużej mierze od efektywnego przemieszczania się pracowników oraz materiałów budowlanych w górę i w dół na wielopiętrowych placach budowy z minimalnymi opóźnieniami.
„Im wyższy budynek, tym ważniejszy staje się płynny transport pracowników,” twierdzi Vlasov. „Ale przy setkach pracowników na placu budowy nawet krótkie opóźnienia mogą przekładać się na duże straty”
Chodzenie po schodach z ciężkimi narzędziami trwa zbyt długo, jest niepraktyczne i obwarowane wieloma regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa. Natomiast tradycyjne dźwigi budowlane mają ograniczoną pojemność i generują kolejki czy też przestoje. Logistyka materiałów i wywożenie odpadów polegały na kosztownych dźwigach mobilnych lub korzystaniu z mocno ograniczonej pojemności dźwigów budowlanych.
Tutaj pojawia się KONE JumpLift – samowznosząca się winda do użytku na placu budowy.

Transformacja metod budowlanych
„Nazwa mówi sama za siebie,” mówi Vlasov, „ponieważ KONE JumpLift dosłownie skacze w górę szybu windy, w miarę jak budynek rośnie. Wina może być używana podczas budowy, aż do momentu zbudowania szybu do jego ostatecznej wysokości”.
Tradycyjne dźwigi budowlane są wolniejsze od KONE JumpLift. Średnia prędkość dźwigu budowlanego wynosi tylko 1,5 metra na sekundę w porównaniu do nawet 4 metrów na sekundę osiąganych KONE JumpLift. Ponadto typowy dźwig stoi na zewnątrz budynku i spowalnia jego budowę – zewnętrzna fasada obiektu nie może być zamknięta aż do zakończenia budowy.
„Używanie windy wewnętrznej jest także bardziej efektywne, ponieważ transport może odbywać się 24/7 bez opóźnień ze względu na brak oświetlenia czy złą pogodę,” wyjaśnia Vlasov.
CITIC Tower w Pekinie, znana jako China Zun, ma 528 metrów wysokości i była oddana do użytku jako najwyższy budynek w mieście w 2018 roku. Według właściciela obiektu urzadzenie KONE JumpLift do przewożenia 4000 pracowników i ich narzędzi na placu budowy pozwoliło zaoszczędzić kolosalną liczbę roboczogodzin, bo aż 320,000!

Klienci wracają!
„Gdy klienci zobaczą na własne oczy skok produktywności, który zapewnia KONE JumpLift, często chcą używać urządzenia podczas budowy kolejnych obiektów” mówi Vlasov.
Bellevue 600, nowa siedziba Amazon Global Operations, właśnie rozpoczyna działalność w Seattle, a deweloper wybrał KONE JumpLift. „Wybór został dokonany z prostej przyczyny – urządzenie świetnie sprawdzało się podczas budowy poprzedniego obiektu w Seattle, Hotelu Hyatt Regency”
Chociaż jest to winda do użytku podczas budowy, KONE JumpLift to urządzenie, które pozostaje zgodne z wizją firmy – zapewnianie najlepszego przepływu osób.
„Oznacza to, że jest bezpieczna i wygodna zarówno dla pracowników budowlanych, jak i dla ostatecznych najemców budynku,” mówi Vlasov.