Nigdzie indziej windy nie odgrywają ważniejszej roli niż w szpitalach. Gdy pacjent z urazem przybywa na lądowisko dla helikopterów i potrzebuje pilnej operacji, awaria jest ostatnią rzeczą, jakiej ktokolwiek by sobie życzył. Windy są niezastąpione nie tylko podczas przemieszczania personelu medycznego i pacjentów, ale również w kontakcie z bliskimi dostarczaniu jedzenia, prania i zaopatrzenia medycznego.
To powody, dla których HUS, Uniwersytecki Szpital w Helsinkach, chce zminimalizować przestoje wind w swoich 20 szpitalach na południu Finlandii, gdzie rocznie opiekę medyczną otrzymuje ponad 1,6 miliona pacjentów. Gdy HUS zostało zaproszone do wzięcia udziału w pilotażu usług KONE 24/7 Connected Services trzy lata temu, kierownik placówki HUS, Mika Ahia, chętnie skorzystał z okazji, aby poprawić satysfakcję klientów dzięki systemowi przewidywania awarii opartemu na sztucznej inteligencji (AI).
„Naszym priorytetem jest zapewnienie bezproblemowej obsługi szpitalnej, a cyfryzacja otwiera nowe możliwości. Innowacja KONE wydawała się czymś, co mogłoby sprostać naszym wysokim standardom. Nasz cel dotyczący użyteczności windy jest niezwykle wysoki i wynosi 99,9%,” mówi Ahia.
Jaki jest stan mojej windy?
HUS zaakceptowało usługę dla około 70 wind w fazie pilotażowej w 2017 roku. Każda jednostka została wyposażona w urządzenie wielkości dłoni, które zbiera dane na temat około 200 parametrów, statystyk użytkowania i usterek. Te dane są następnie przekazywane w czasie rzeczywistym do chmury KONE i przetwarzane przez zaawansowane systemy analityczne.
„Kiedy wykryte zostaje coś, co odbiega od normy – na przykład drzwi windy, które pozostają otwarte dłużej niż przez średnie dwie sekundy – następuje inicjacja zamówienia serwisowania. Jeśli usterka jest krytyczna, natychmiast wysyłamy technika. Nasze zespoły nigdy nie są dalej niż trzy kilometry,” wyjaśnia dyrektor ds. sprzedaży KONE, Anna Wäck.
Piękno systemu polega na jego zdolności do wykrywania problemów, zanim się pojawią. „Wiele symptomów łatwo przeoczyć. Do czasu, gdy klient zgłosi problem, zazwyczaj jest już za późno – winda już się zatrzymała. Ale dzięki KONE 24/7 Connected Services, każda winda informuje nas dokładnie, jak się ma,” mówi Wäck.
„Świetną rzeczą w tej usłudze jest to, że jest na tyle inteligentna, by wiedzieć, jak poważna jest usterka. Jeśli nie jest poważna, jest określana jako dodatkowy problem do usunięcia podczas naszej następnej zaplanowanej wizyty.”
Windy zawsze pod nadzorem serwisowym
Ciągła ocena wydajności i ryzyka zwiększa dostępność, niezawodność i bezpieczeństwo dla właścicieli budynków i użytkowników, a usługi KONE 24/7 Connected Services dostarczają także nowych zestawów narzędzi dla techników serwisowych.
„To obserwacja stanu danej windy w czasie rzeczywistym, przez całą dobę. Wiesz dokładnie, co dzieje się z każdą jednostką, nie musząc być fizycznie obecnym,” mówi technik serwisowy KONE, Jerry Mansner.
„I przydatne jest, aby mieć zdiagnozowany problem przed wezwaniem, więc wiesz, które narzędzia i części zamienne zabrać ze sobą. W niektórych przypadkach system nawet potencjalnie uratował życie,” dodaje. Mansner przytacza przykład niedawnego incydentu w helsińskim Szpitalu Trójkąta, gdzie tylko jedna winda zjeżdża z lądowiska dla helikopterów na dachu.
„Było poniedziałkowe popołudnie. Otrzymaliśmy powiadomienie, że napęd windy helikopterowej przegrzewa się. Ponieważ znałem problem z góry, zabrałem odpowiedni sprzęt do chłodzenia napędu i utrzymania windy w ruchu. W erze przedcyfrowej prawdopodobnie by się zatrzymała – z możliwymi tragicznymi konsekwencjami.”
System, który uczy się nieustannie
W zaledwie cztery miesiące od rozpoczęcia pilotażu system zaczął przynosić wymierne korzyści.
„Liczba awarii wind spadła o 25%, wskaźnik awaryjności poprawił się o 14%, nie zarejestrowano żadnych przypadków utknięcia w windzie. Na podstawie tych dobrych wyników zdecydowaliśmy się podłączyć wszystkie 305 wind do systemu w 2018 roku,” mówi Ahia.
System zapewnia również wiele przydatnych danych na temat wskaźników użytkowania i awarii, które pomagają klientom optymalizować użytkowanie windy, redukować koszty serwisowe oraz oceniać potrzebę naprawy lub wymiany. Usługi KONE 24/7 opierają się na technologii poznawczej bazującej na uczeniu maszynowym – stają się więc coraz dokładniejsze w miarę gromadzenia danych.
„Już teraz znacznie zwiększyła się niezawodność naszych wind. Spoglądając wstecz na liczby z zeszłego roku (2019), jesteśmy bardzo zadowoleni!” podsumowuje Ahia. Liczba przypadków utknięcia w windach w szpitalach HUS wyraźnie spadła, a przez ostatnie 2 lata liczba usterek zmniejszyła się o około 40%. W tym samym czasie już 60% potrzeb serwisowych wind jest zauważanych zawczasu przez techników KONE na podstawie danych.
Świadectwem zadowolenia HUS z usługi jest fakt, że windy w nowo budowanym Szpitalu Bridge również zostaną zaimplementowane.